Helsingin Tarmo 90 vuotta

28.4.2021

Helsingin Tarmon perustamisesta tuli 90-vuotta 12. huhtikuuta 2021. Aiemmat toimintahistoriikit kertovat Tarmon perustamisvaiheista mm. seuraavaa: Ennen perustamiskokousta oli käyty alustavia neuvotteluja asiasta kiinnostuneiden henkilöiden kesken, lähinnä painin ja yleisurheilun harrastajien keskuudessa. Myöskin naisvoimistelijoihin oli otettu yhteyttä. Tuon aikaisissa keskusteluissa oli todettu nuorison vapaa-ajan harrastusten tehostamisen urheilun eri muotojen avulla olevan hyödyksi nuorisolle monella tavalla. Tunnustelut olivat niin positiivisia, että katsottiin olevan aihetta yksimielisesti kutsua urheiluväkeä perustamaan uusi seura.

Kokouspaikaksi valittiin HTY:n talo ja päivämääräksi 12.04.1931. Uuden seuran nimeksi tuli Helsingin Työväenyhdistyksen Voimistelu- ja Urheiluseura. Jo seuraavana vuonna nimi todettiin käytännössä liian pitkäksi ja seuraa alettiin tehdä tunnetuksi Helsingin Tarmona.

Helsingin Tarmon perustamisvuosiin ja taustalle mahtuu paljon värikkäitä tapahtumia ja valtakunnallisia poliittisia vääntöjä. Nämä kaikki ovat tuoneet oman värinsä ja haasteensa seuratoimintaan vuosien varrella.

Tarmon harrastuslajeihin alkuvuosina kuului; voimistelu, yleisurheilu, paini, nyrkkeily, sekä jalka-, jää- ja pesäpallo, hiihto. Lajivalikoimiin tulivat myöhemmin myös lento- ja koripallo, painonnosto, voimanosto sekä viimeisimpänä menestyslajina judo.

Monet Tarmon jäsenet ovat olleet Suomen edustajina Olympiakisoissa, lajiensa MM-, EM- ja PM- kilpailuissa. Saavuttaneet useita arvokisamitaleja ja menestystä. Lisäksi on lukuisa joukko Tarmon urheilijoita, jotka ovat voittaneet Suomen mestaruuksia ja mitaleita sekä muita kansallisia saavutuksia.

Toimintamme jatkuu edelleen voimakkaana, vaikkakin pandemia jarruttaa ja vaikeuttaa urheilutoimintaa hyvinkin laajasti. Rajoitukset koskettavat myös Tarmon lajitoimintaa kauttaaltaan.

Syksylle on suunniteltu seuran yhteistä tapahtumaa. Tuolloin voinemme katsastella seuramme historiaa laajemmin. Kuulostella tämän hetken näkymiä ja vankistaa yhteistä tulevaisuuttamme.

Onneksi olkoon Helsingin Tarmo ja sen jäsenet eri jaostoissa. Olkaamme terveesti ylpeitä seurastamme ja voikaamme vahvasti!

Ilpo Seppälä